REGULAMENT DE JOC SNOOKER
 

MASA DE SNOOKER SI SETUL DE BILE

Dimensiunile mesei de snooker sunt: 5 picioare si 9,5 inci lãsime (189,1 cm) x 11 picioare si 8,5 inci (384,6 cm) lungime. Înãlsimea mesei de la podea pânã la marginea de sus a mantei trebuie sã fie între 2 picioare si 9,5 inci (90,3 cm) si 2 picioare si 10,5 inci (92,7 cm).

Linia de capãt se aflã la 29 inci (73,6 cm) de capãtul mesei.Pe aceastã linie sunt asezate bilele galbenã, verde si maron, cu bila maron în mijloc. Luând ca centru bila maron, bilele galbenã si verde se aflã pe un semicerc cu raza de 11,5 inci (29,2 cm) denumit zona D.

Bila albastrã este plasatã pe axa longitudinalã a mesei la intersecția cu linia care uneste buzunarele laterale ale mesei. Bila roz este plasatã pe centru la jumãtatea distanței între bila albastrã si manta din capul mesei. Bila neagrã este pozionatã la 12,25 inci (31,1 cm) de manta din capul mesei.Bilele maron, albastrã, roz si neagrã se aflã pozisionate în linie dreaptã pe axul longitudinal al mesei.

Setul de bile pentru snooker constã din 15 bile rosii si bilele colorate,în numãr de sase (galbenã, maron, verde, albastrã, roz si neagrã) plus bila albã (bila-sintã).

Diametrul tuturor bilelor este de 2,0625 inci (52,4 mm).

REGULILE DE JOC

La startul partidei bilele colorate sunt plasate pe punctele definite mai sus (vezi si schema din figura din josul paginii), iar bilele rosii sunt plasate într-un triunghi cu vârful spre capãtul mesei si bila din vârf cât mai aproape posibil de bila roz fãrã s-o atingã pe aceasta.

Ideea de bazã a jocului este ca jucãtorii sã încerce alternativ sã introducã bilele în buzunare obținând la fiecare loviturã un numãr de puncte. Când nu este posibilã introducerea de bile trebuie astfel jucat încât adversarului sã-i rãmânã pe masã o pozitie dificilã pentru a introduce bile (asa numita loviturã de siguransã safety shot în limba englezã).

Pentru marcarea de puncte un jucãtor trebuie sã introducã mai întâi o bilã rosie (orice bilã rosie în orice buzunar, loviturile la bilele rosii nu sunt lovituri anunsate).Dupã introducerea unei bile rosii sportivul trebuie sã introducã o bilã coloratã (orice bilã coloratã în orice buzunar). Dacã dintr-o singurã loviturã la bila rosie este introdusã mai mult decât o singurã bilã rosie,este punctatã si aceasta, dar la lovitura urmãtoare se va putea introduce o singurã bilã coloratã, dupã care va urma tot o loviturã la bilele rosii. Pentru introducerea unei bile rosii se acordã 1 punct iar pentru fiecare bilã coloratã punctajul este urmãtorul: galben 2 p., verde 3 p., maron 4 p., albastru 5 p.,roz 6 p., negru 7 p. Dupã introducerea unei bile rosii se nominalizeazã bila coloratã la care se joacã.

Bilele rosii introduse rãmân în buzunare iar bilele colorate sunt repuse pe masã pe punctul de la începutul partidei. Dacã punctul pe care trebuie repusã bila este ocupat de altã bilã atunci bila respectivã este repusã pe masã pe punctul liber al bilei de cea mai mare valoare care nu se aflã în acel moment pe punctul sãu si lãsatã acolo pânã când este din nou introdusã. În eventualitatea cã punctul nici unei bile colorate nu e liber atunci bila respectivã este postatã cât mai aproape de punctul sãu pa axa longitudinalã a mesei spre manta din capul mesei.

În momentul în care ultima bilã rosie a fost introdusã sportivul poate juca orice bilã coloratã. Dupã introducerea si a acestei bile colorate, aceasta este repusã pe masã dupã care bilele colorate trebuie introduse pe rând, strict în ordinea crescãtoare a valorii lor (galben-verde-maron-albastru-roz-negru) în oricare din buzunarele mesei. Dupã introducerea bilelor rosii,când se joacã la bilele colorate în ordine, bila coloratã odatã introdusã rãmâne în buzunar (nu mai este repusã pe masã).

Acumularea de puncte printr-o serie de lovituri reusite succesive care duc la câstigarea partidei se numeste break. Scorul maxim posibil, care rezultã din introducerea succesivã a 15 bile rosii alternativ cu de 15 ori bila neagrã plus toate bilele colorate în ordine este de 147 puncte (maximum break = 15 (15 roºii x 1 p.) + 105 ( 15 negre x 7 p.) + 7 + 6 + 5 +4 + 3 + 2 ).

La un moment dat în cursul unei partide se poate constata cã pe masã nu mai sunt suficiente puncte disponibile pentru a mai ajunge scorul deținut în acel moment de adversar. În acel moment scorul mai poate fi întors numai prin puncte obtinute din eventualele faulturi comise de adversar.

Termenul de a lãsa adversarului un snooker înseamnã a lãsa bila albã într-o asemenea poziție încât sã fie ascunsã bila-țintã pentru lovitura urmãtoare a adversarului.

Un fault la jocul de snooker poate fi comis in mai multe feluri si asigura un minim de 4 puncte adversarului. Valoarea penalizarii depinde de bila asupra careia s-a comis faultul, faulturile asupra bilelor colorate care valoreaza mai mult de 4 puncte se penalizeaza cu valoarea bilei respective. In eventualitatea unui fault comis cu mai mult de o bila, faultul se penalizeaza numai cu punctele aferente celei mai valoroase bile implicate (dar nu mai putin de 4 puncte).

Termenul de snooker înseamnă poziționarea bilei-țintă în spatele altei bile, astfel ca bila țintă să nu poată fi atinsă printr-o lovitură directă. Acest lucru se poate întâmpla neintenționat sau intenționat din dorința unui jucător de a câștiga puncte pe seama eventualelor faulturi ale adversarului.

Urmãtoarele situații de joc constituie faulturi:

1) neatingerea nici unei bile

2) Introducerea bilei albe.În cazul introducerii bilei albe, adversarul va juca bila albã din orice punct din interiorul zonei D.

3) Introducerea gresitã a unei bile ( introducerea unei bile colorate când bila țintã este o bilã rosie, introducerea unei bile colorate când bila sintã trebuie sã fie altã bilã coloratã, introducerea unei bile roții când bila țintã este o bilã coloratã ).

4) Lovitura condusã

5) Lovirea bilei albe când încã se aflã în miscare

6) Lovirea bilei albe când orice altã bilã de pe masã se aflã încã în miscare

7) Executarea unei lovituri atunci când minim un picior al sportivului nu atinge solul

8) Lovirea bilei albe cu orice altceva în afarã de vârful tacului

9) Atingerea bilei cu corpul, elemente de îmbrãcãminte, accesorii de joc,etc.

10) Provocarea sãriturii bilei albe peste altã bilã intenționat sau accidental

11) Jucatul bilei peste rând

Penalizarea pentru fault este de 4 puncte care sunt trecute la adversar cu excepția cazului în care faultul a fost comis cu o bilã cu valoare mai mare (albastrã,roz sau negru), caz în care faultul se penalizeazã cu valoarea bilei respective. În eventualitatea comiterii faultului cu mai mult decât o singurã bilã, penalizarea are valoarea numai a celei mai valoroase bile implicate,dar nu mai puțin de 4 puncte.

În anumite situații,prin comiterea unui fault,sportivul care l-a comis poate pune adversarul într-o situație defavorabilã,de exemplu poate lãsa o poziție de snooker. De aceea, dupã orice fault comis de un jucãtor, adversarul îi poate cere sã continue tot el jocul din poziția rezultatã.

Dacă sportivul care joacă dintr-o poziție de snooker nu atinge bila țintă adversarul are opțiunea de a-l obliga să rejoace bila din aceeasi poziție (toate bilele mișcate se repun în poziția avută înaintea loviturii). Această lovitură este cunoscută sub numele de ratare (original în engleză a miss care s-ar traduce prin "lipsă"). Trei repetări consecutive ale greselii cu bila din aceeasi poziție duc la pierderea automată a meciului - această regulă se aplică în competițiile profesioniste. In competițiile de amatori, după ratarea de trei ori a repetării loviturii (practic după patru faulturi), se joacă bila din poziția rămasă (de către adversar sau la cererea acestuia tot de către sportivul care a comis ratările).

Lovitura de spargere la începutul jocului se executã cu bila albã plasatã oriunde în zona D.Pentru cã la jocul de snooker este extrem de dificilã introducerea unei bile rosii direct din lovitura de spargere este o practicã uzualã pentru jucãtori la spargere sã loveascã astfel încât dupã atingerea bilelor rosii bila albã sã revinã cât mai aproape de manta din capãtul mesei (preferabil în spatele uneia din bilele colorate de pe linia de capãt), aceasta fiind o lovitura safe.

Sfârsitul jocului este teoretic atunci când s-a introdus si bila neagrã dupã seria de lovituri în ordine crescãtoare la bilele colorate.

Dacã dupã introducerea bilei negre scorul este egal, bila neagrã se pune pe punctul sãu si se trage la sorsi care dintre jucãtori reia jocul din zona D. Acest joc este cunoscut sub numele de „jocul la bila neagrã. Jucătorul care introduce bila neagră cțãtigă meciul iar în cazul comiterii unui fault cel care l-comis pierde meciul.