|
BILA
8
1.
Obiectul jocului
Bila 8
este un joc de
biliard in care fiecare lovitura trebuie anuntata si care se joaca cu o
bila
alba si 15 bile-tinta numerotate de la 1 la 15. Un jucator trebuie sa
introduca
in cosuri bilele numerotate de la 1 la 7 (culori pline), in timp ce
adversarul
sau va trebui sa joace bilele de la
9 la 15 (cele dungate). Pentru a
castiga
jocul, un jucator trebuie sa introduca in mod regulamentar in cosuri
setul sau
de 7 bile si, in final,
bila neagra.
2. Lovitura anuntata
In
acest tip de joc de
biliard, loviturile al caror scop este evident nu trebuie anuntate.
Este
dreptul adversarului sa intrebe care va fi bila-tinta si cosul in care
urmeaza
a fi introdusa, in cazul in care acest lucru nu-i este clar. Loviturile
cu
manta sau combinatiile nu sunt considerate evidente si trebuie
anuntate, atat
bila-tinta cat si cosul tintit. Cand se anunta o lovitura, nu este
niciodata
necesar sa se indice detalii cum ar fi numarul de ricoseuri din mante,
carambolurile etc. Bilele introduse in cosuri ca urmare a unei greseli
raman in
cosuri, indiferent carui jucator apartin. Spargerea de debut a bilelor
nu este
o lovitura anuntata. Jucatorul care executa lovitura de spargere are
dreptul sa
ramana la masa de joc daca a introdus in mod corect o bila-tinta.
3. Gruparea bilelor
Bilele
sunt grupate intr-un
triunghi avand bila 8 in centrul triunghiului si bila din varful
triunghiului
pe punctul de fund. Bilele din colturile triunghiului trebuie sa fie
din gupuri
diferite (intr-un colt o bila plina, iar in celalalt o bila dungata).
4. Spargerea alternativa
Castigatorul
tragerii la
sorti (sau al lag-ului) are dreptul de a sparge primul. In timpul
competitiilor
individuale, dreptul de a sparge primul altemeaza la fiecare joc nou.
5. Faulturi la lovituri sarite
si ocolite
Daca
un meci nu este condus
de un arbitru, atunci jucatorii trebuie sa fie constienti ca, daca in
incercarea de a executa o lovitura sarita sau ocolita bila alba va
atinge in
traiectoria sa alta bila decat bila-tinta (chiar si in cazul cand
aceasta
atingere s-a produs cu tacul, mana, prelungitorul etc. lovitura
respecfiva va
fi considerata fault.
6. Lovitura de spargere
regulamentara
Pentru
a executa o spargere
regulamentara, cel ce sparge, (cu bila alba in mana in spatele liniei
de bataie)
va trebui:
- fie
sa introduca o bila
in cos;
- fie
sa trimita in manta
eel putin patru bile numerotate. Daca nu reuseste sa indeplineasca eel
putin
una din aceste conditii, lovitura se considera fault, iar jucatorul
care vine
la masa are dreptui de a opta intre:
- a
accepta pozitia de pe
masa si a juca;
- a
solicita regruparea
bilelor pentru a executa el insusi lovitura de spargere, sau de a oferi
adversarului aceasta posibilitate.
7. Scratch la o spargere
regulamentara
Daca
un jucator comite
scratch (adica introduce bila alba intr-un cos):
-
toate bilele intrate in
cosuri raman acolo (exceptie: bila 8, vezi regula 9.);
-
lovitura este considerate
fault;
- masa
este deschisa (adica
spargerea se considera corect efectuata, iar alegerea bilelor nu s-a
facut
inca).
Atentie!
Jucatorul care
urmeaza la masa are bila alba in mana, in spatele liniei de bataie, si
nu are
dreptul sa loveasca o bila-tinta care se afla in spatele acestei linii,
cu
exceptia situatiei in care trimite mai intai bila alba in afara zonei
de
bataie, facand-o sa revina in interiorul acesteia dupa impactul cu o
manta sau
cu o alta bila.
8. Bile colorate sarite de pe
masa la spargere
Daca
un jucator care
executa spargerea de debut face ca una sau mai multe bile colorate sa
sara de
pe masa, se considera fault si adversarul are dreptul de a opta intre:
- a
accepta situatia de pe
masa si a juca;
- de a
beneficia de fault
cu bila alba in mana, in spatele liniei de, bataie.
9. Bila 8 intra in cos din
spargere
Daca
bila 8 intra in cos,
direct din spargere, jucatorul aflat la masa poate cere fie regruparea
bilelor,
fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului. Daca
jucatorul
aflat la masa comite scratch la spargere si, totodata, introduce in cos
si bila
8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea bilelor pe masa, fie
reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului cu bila
alba in
mana in spatele liniei de bataie.
10. Masa deschisa
Masa
este ,,deschisa"
atunci cand alegerea grupurilor de bile (culori pline sau dungate) nu
s-a facut
inca. Cand masa este deschisa, este regulamentar sa lovesti o bila
plina mai
intai pentru a introduce una dungata sau invers.
Nota: masa este
intotdeauna deschisa dupa spargerea de debut.
Atunci
cand masa este
deschisa, este regulamentar sa se poata lovi mai intai orice bila
plina,
dungata sau bila 8. Daca masa este deschisa si bila 8 este cea aleasa
drept tinta
si lovita cu bila alba, atunci:
-
jucatorul pierde randul;
- masa
ramane deschisa;
-bilele
introduse
neregulamentar in cosuri raman in cosuri si jucatorul care vine la masa
trebuie
sa joace din pozitia existenta pe masa.
11. Alegerea grupurilor de bile
Alegerea
bilelor de culoare
plina sau dungate nu se face in urma loviturii de spargere, chiar daca
bilele
introduse fac parte din una sau din ambele grupe. Masa este deschisa
intotdeauna dupa lovitura de spargere. Adjudecarea grupei se face doar
dupa ce
un jucator a introdus in cos, in mod regulamentar, o bila anuntata,
dupa
momentul in care s-a creat situatia de masa deschisa.
12. Lovitura regulamentara
La
toate loviturile (cu
exceptia celei de spargere sau cand masa este deschisa), tragatorul
trebuie sa
loveasca mai intai una din bilele grupei sale si:
- sa o
introduca in cos;
- daca
nici o bila nu este
introdusa dupa impactul cu bila alba, oricare bila de pe masa trebuie
sa atinga
o manta. Daca nici una din aceste conditii nu este indeplinita,
lovitura este
considerata fault.
13. Lovitura de siguranta
Exista
o posibilitate prin
care jucatorul, indiferent din ce motive de tactica, poate ceda randul
adversarului dupa ce introduce in mod corect o bila. Aceasta
posibilitate se
numeste lovitura de siguranta si este considerata regulamentara. Daca
jucatorul
care este la masa vrea sa joace la siguranta, introducand in cos o bila
clara,
va trebui sa anunte siguranta inaintea executarii loviturii. Daca
anuntul nu
este facut si una din bilele grupului sau este introdusa in cos, va
trebui sa
joace in continuare. Orice bila introdusa in cos in urma unei lovituri
de
siguranta ramane in cos.
14. Punctajul
Un
jucator are dreptul de a
juca pana in momentul in care rateaza introducerea in cos a uneia
dintre bilele
apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa
introduca
regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si
bila 8.
15. Penalizarea pentru fault
Un
jucator are dreptul de a
juca pana in momentul in care rateaza introducerea in cos a uneia
dintre bilele
apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa
introduca
regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si
bila 8.
16. lovituri combinate
Loviturile
in combinatie
sunt permise; bila 8 nu poate fi folosita prima in combinatie, cu
exceptia
situatiei cand masa este deschisa.
17. Bilele introduse
neregulamentar in cosuri
Se
considera ca o bila a
fost introdusa neregulamentar in cos atunci cand:
- se comite fault in cadrul
aceleiasi lovituri;
- bila nu intra in cosul in care a fost anuntata;
- nu se
anunta siguranta inaintea executarii loviturii.
Bilele introduse neregulamentar
raman in cosuri.
18. Bilele colorate sarite de pe masa
Daca o bila colorata sare de pe masa, se considera fault, iar jucatorul isi pierde randul. Daca acest lucru se intampla cu bila 8, se pierde jocul. Bilele sarite vor fi repozitionate in ordine numerica, conform regulamentului general in
acest sens.
19. Jucarea bilei 8
Atunci
cand se joaca bila
8, un scratch sau un fault nu inseamna pierderea meciului daca bila 8
nu este
introdusa in cos sau nu sare de pe masa. Jucatorul care vine la masa
are bila
alba in mana.
20. Pierdere jocului
Un
jucator pierde jocul
daca comite una din urmatoarele greseli:
- comite un fault atunci cand introduce
bila 8 (exceptie: vezi bila 8 introdusa la spargerea de debut);
- introduce bila
8 din aceeasi lovitura cu care a jucat ultima bila din grupa lui;
- face ca bila
8 sa sara de pe masa (valabil pentru orice moment al iocului);
- introduce bila
8 in alt cos decat cel desemnat;
- introduce bila 8 cand nu era randul ei.
Nota:
toate infractiunile trebuie anuntate inainte de a se executa o alta
lovitura.
Altminteri, se va considera ca nu s-a comis nici o infractiune.
21. Meci nul
Daca
dupa trei veniri la
masa consecutive ale fiecarui jucator (6 tururi in total), nici un
jucator nu
mai incearca sa castige jocul (decizia arbitrului) deoarece jucand in
continuare ar putea, dupa toate probabilitatile, sa piarda jocul,
bilele vor fi
regrupate urmand sa se refaca jocul, cu acelasi jucator la spargere, ca
si in
jocul anterior.
Nota: trei greseli
consecutive ale aceluiasi jucator nu conduc la pierderea jocului.
|
|