14.1 Regulamentul
international si
profesionist
Daca
aceste reguli
suplimentare nu sunt clare sau starnesc controverse, se vor aplica
Regulile
Generale ale Biliardului cu Cosuri.
1. Jocul in sine
14.1
este un joc pe
anuntate. Jucatorul trebuie sa anunte (numeasca) o bila si un cos.
Jucatorul
primeste un punct pentru fiecare lovitura regulamentara prin care
reuseste sa
introduca in cos o bila, in situatia in care si cosul si bila au fost
anuntate
corect. El va ramane la masa pana in momentui in care fie rateaza o
bila
anuntata neintroducand-o in cosul anuntat sau deloc, fie comite un alt
fault.
Jucatorul poate juca si introduce in cosuri primele 14 bile, dar
inainte de a
continua si de a o juca si pe a cincisprezecea (si ultima ramasa pe
masa), cele
14 bile introduse in cosuri se regrupeaza in triunghi ca la inceput,
exceptie
facand punctul de fund care ramane liber. Apoi Jucatorul incearca sa
introduca
si bila a cincisprezecea astfel incat sa imprastie bilele grupate si sa
poata
continua jocul.
Jucatorul
care reuseste
sa realizeze punctajul dinainte stabilit pentru joc (de obicei, 150 de
puncte,
in turneele mari, sau cate sunt fixate pentru jocurile obisnuite)
inaintea
adversarului sau, a castigat jocul.
2.
Jucatorii
Doi sau doua
echipe a cate doi
jucatori.
3.
Bilele folosite
Se
foloseste setul standard de bile numerotate de la 1 la 15-plus bila
alba.
4. Triunghiul
Bilele
se grupeaza
clasic in triunghi, cu varful triunghiului pe punctul de fund,
avand in
coltul din dreapta bila 1 si in coltul din stanga, bila 5. Ordinea
celorlalte
bile nu conteaza. Bilele trebuie sa fie lipite intre ele (pe cat
posibil).
5. Punctajul
Fiecare
bila introdusa
regulamentar in cos inseamna un punct in contul respectivului jucator.
6. Spargerea de debut
Jucatorul care
incepe trebuie fie:
1. sa
anunte o bila si un cos in care va incerca sa introduca acea bila;
2. sa
faca bila alba sa atinga o bila si apoi manta si, in plus, sa
loveasca astfel incat doua bile colorate sa atinga manta.
Neducerea
la
indeplinire a cel putin uneia din aceste cerinte inseamna o incalcare a
conditiilor regulamentare cu privire la spargerea de inceput.
Tragatorul este
penalizat cu doua puncte pentru fiecare greseala de acest gen, in plus,
adversarul poate alege intre:
1. a accepta situatia
existenta
pe masa si a juca;
2. a
cere reasezarea
bilelor pe masa si a solicita partenerului sa repete lovitura de debut.
Aceasta
regula, cu
posibilitatile de alegere pe care Ie ofera, va fi respectata si
aplicata pana
in momentul in care spargerea de debut se efectueaza corect sau pana in
momentui In care adversarul accepta situatia de pe masa si joaca.
Regula celor
trei faulturi succesive nu se aplica in cazul incalcarii conditiilor
regulamentare la spargere. Daca jucatorul care incepe comite scratch la
o
spargere corecta, lovitura se va considera fault si va fi penalizat cu
un
punct. Aceasta penalizare intra in cadrul regulei ,,Penalizari la trei
faulturi
succesive". Jucatorul care urmeaza (adversarul) are bila alba in mana
in
spatele liniei de bataie si joaca din pozitia existenta in acel moment
pe masa.
7.
Reguli de joc
1. 0
bila introdusa regulamentar in cos da dreptul jucatorului sa ramana in
continuare la masa si sa joace pana in momentul in care rateaza o bila
anuntata. Un jucator are dreptui sa joace orice bila la alegere, dar,
inainte
de a trage, trebuie sa anunte bila pe care o va juca si cosul in care
va
incerca sa o introduca. El nu este obligat sa dea detalii cu privire la
genul
de lovitura sau combinatie pe care o va incerca (manta, ricoseu,
carambol
etc.). Orice bila in plus introdusa de jucator in cos, in cadrul
aceleiasi
lovituri regulamentare, va fi socotita, in contul acestuia, cu un punct.
2. La
toate loviturile,
jucatorul trebuie sa faca in asa fel incat bila alba sa atinga o bila
colorata
si apoi:
a) sa introduca in cos o
bila
numerotata, sau:
b) sa
faca in asa fel
incat bila alba sau oricare bila colorata (numerotata) sa atinga manta.
Neindeplinirea
macar a
uneia dintre aceste cerinte inseamna fault. Daca o bila colorata nu
este
inghetata la manta, dar se afia la un diametru de bila de manta
(arbitrul va
aprecia daca este necesar), jucatorul are dreptul sa anunte doar de
doua ori
consecutiv siguranta, folosind numai cea mai apropiata manta. Intr-o
astfel de
situatie, bila colorata este considerate inghetata la manta la
urmatoarea
venire la masa a jucatorului respectiv. In situatia in care jucatorul
opteaza,
la a treia lovitura, pentru varianta de a provoca primul contact intre
bila
alba si acea bila colorata, se aplica prevederile cu privire la bilele
inghetate
din Regulamentui General al Biliardului cu Cosuri.
Nota:
daca jucatorul a comis fault inainte
sau dupa ce a jucat aceasta bila, se vor aplica prevederile cu privire
la
bilele inghetate. De asemenea, daca face doua faulturi consecutive, se
va face
imediat referire la bilele inghetate in legatura cu jucarea acelei
bile. Daca aceste
cerinte nu sunt respectate, se va considera al treilea fault
consecutiv. In
aceasta situatie, jucatorul va primi penalizarea corespunzatoare si
cate un
punct pentu fiecare din greselile anterioare. Bilele vor fi din nou
grupate pe
masa, iar jucatorul care a comis infractiunea va trebui sa Ie sparga
din nou,
la fel ca la inceputul jocului.
3. In
momentul in care
a 14-a bila este introdusa in cos, jocul se intrerupe momentan cu cea
de-a 15-a
bila ramasa pe masa in pozitia in care se afla. Apoi, cele 14 bile
introduse se
repun pe masa (cu punctul de fund din triunghi ramas liber). Din
aceasta
pozitie, jucatorul va juca pentru a introduce in cos si cea de-a 15-a
bila. El
va face astfel incat bila alba sa ricoseze sau sa loveasca bilele
regrupate
pentru a Ie imprastia si a-si usura astfel continuarea jocului. Cu
toate
acestea, el nu este obligat sa joace cea de-a 15-a bila, putand juca
orice alta
bila din triunghi (vezi tabel).
4. Un
jucator poate
anunta siguranta (pentru scopuri defensive). Se admite jocul la
siguranta, dar
el trebuie sa fie in concordanta cu toate celelalte reguli valabile.
Venirea la
masa a unui jucator se incheie atunci cand se joaca la siguranta, iar
bilele
introduse in cos nu sunt punctate. Orice bila introdusa, in situatia in
care
s-a anuntat siguranta, va fi repozitionata pe spotul de fund.
5.
Jucatorul nu are voie
sa prinda, sa atinga sau sa se interpuna in vreun fel in calea bilei
care se
rostogoleste spre un cos sau spre zona in care sunt grupate celelalte
bile
(inclusiv sa prinda o bila care cade in cos avand mana introdusa
acolo). Daca
procedeaza astfel, se dicteaza fault intentionat impotriva lui, este
penalizat
cu un punct pentru fault si, in plus, mai primeste o penalizare de 15
puncte,
dintr-un total de 16. In aceasta situatie, jucatorul advers, care
urmeaza la
masa, are posibilitatea de a opta intre:
a) a accepta situatia de
pe masa
cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie
b) a
solicita reasezarea tuturor celor 15 bile pe masa si
de a cere jucatorului care a gresit sa sparga din nou, in conditii
regulamentare.
6. Daca
bila a 15-a
(neintrodusa in cos) si/sau bila alba se interfereaza cu triunghiul
coborat
pentru a grupa bilele, se va proceda conform diagramei care indica
modul corect
de reasezare a bilelor.
7.
Atunci cand un
jucator are bila alba in mana in spatele liniei de bataie (ca dupa un
scratch)
si toate bilele colorate se afla in spatele aceleiasi linii, bila
colorata
aflata cel mai aproape de aceasta trebuie sa fie repozitionata pe
spotul de
fund, la solicitarea jucatorului. Daca doua sau mai multe bile se afla
la
distanta egala de linia de bataie, jucatorul trebuie sa indice pe care
dintre
ele o doreste repozitionata.
8. Bile
introduse neregulamentar in cosuri
Se
repozitioneaza pe spotul de fund. Nu se acorda penalizari.
9. Bile
colorate
sarite de pe masa
Lovitura este considerate fault.
Bilele sarite se repozitioneaza pe spotul de fund.
10. Penalizari pentru faulturi
La
fiecare fault se scade cate un punct. Se acorda
penalizari mai severe pentru faulturi intentionate (regula de joc
8.4.7[5]) si
pentru trei faulturi consecutive (regula dejoc8.4.11).
Jucatorul
la rand accepta bila alba in pozitia in care se
afla, cu exceptia situatiei in care bila alba a sarit de pe masa, a
fost
scratch sau fault intentionat (regula de joc 8.4.7[5]) sau al treilea
fault
consecutiv.
11. Penalizari pentru faulturi consecutive
Atunci
cand un jucator comite un fault, el este penalizat
cu un punct (sau mai multe, dupa cum este cazul), si se anunta ,,primul
fault". Jucatorul se mentine in aceasta situatie pana la urmatoarea lui
lovitura care poate anula faultul anterior, fie prin introducerea
regulamentara
in cos a unei bile anuntate, fie prin jucarea corecta a unei situatii
de
siguranta. La a treia lui venire consecutiva la masa, la care comite
fault,
primeste o penalizare de 15 puncte.
Dupa
comiterea celui
de-al treilea fault consecutiv si primirea penalitatii, numaratoarea
faulturilor se reia de la zero. In aceasta situatie, bilele se
regrupeaza pe
masa, in triunghi, iar jucatorului care a comis infractiunea i se va
cere sa
sparga din nou, ca la inceputui jocului. In acest caz, sunt valabile
regulile
specifice loviturii de spargere.
Ar
trebui scos in
evidenta faptul ca faulturile consecutive trebuie sa fie comise in
tururi
succesive. Spre exemplu, daca un jucator incheie cea de-a sasea lui
venire la
masa printr-un fault, vine la masa pentru a saptea oara si faulteaza
(deci este
,,la doua faulturi") si apoi incepe cea de-a opta lui venire la masa cu
o
bila introdusa regulamentar, inainte de a comite un scratch din a doua
lui
lovitura, inseamna ca nu a comis trei faulturi consecutive, chiar daca
au fost
faulturi in trei veniri ale lui succesive la masa. De indata ce a
introdus
regulamentar o bila chiar la inceputul celei de-a opta lui veniri la
masa, cele
doua faulturi anterioare au fost anulate. El este la primul fault
atunci cand
joaca prima lovitura a celei de-a noua veniri proprii la masa.
12. Amanunte privind scorul
Scaderea
punctelor de
penalizare poate duce la scoruri negative. Un
astfel de scor (punctaj general) poate fi , "minus I",
"minus 2", "minus 15" etc. (un
jucator poate castiga un joc cu 150 de puncte realizate in timp ce
adversarul sau a comis doua faulturi; deci scorul final ar putea fi 150
la -2).
Daca un
jucator
greseste la o lovitura care nu a provocat introducerea vreunei bile in
cos,
punctul de penalizare ii este scazut din scorul (punctajul) pe care il
avea la
sfarsitul turului anterior.Daca un jucator comite fault si introduce o
bila in
cos in cadrul aceleiasi lovituri, bila va fi repozitionata pe punctul
de fund
(nu va fi punctata), iar punctul de penalizare se va scadea din
punctajul
inregistrat la sfarsitul turului anterior.